Guide for remote-jobbing hos Screen Media

Endret Thu, 22 Mai ved 3:53 PM


Utlevering av laptop


For å jobbe remote må du bruke en jobb-laptop fra oss. Personlig PC eller stasjonær kan ikke brukes, grunnet Banijays sikkerhetskrav. Ta kontakt med din produksjonsleder for å få bestilt en laptop.


Når du har mottatt laptopen:

  1. Start den opp og koble til wifi.

  2. Du skal se skjermen "Velkommen til Frysja". Hvis ikke, restart maskinen.

  3. Logg inn med ditt brukernavn og passord. 

  4. Programvaren installeres automatisk (tar ca. 20 minutter) – ta en kaffe så lenge.

 


Før du kobler til remotemaskinen


For å fjernstyre en maskin hos oss bruker vi programmet ZCentral Remote Boost Receiver (eller HP RGS på Mac). Det gir høy bildekvalitet, lav forsinkelse, lydstøtte og mulighet for flere brukere samtidig – bedre enn f.eks. TeamViewer.

Programmet blir automatisk installert på våre laptoper. Hvis det mangler:

  • Windows: Åpne Company Portal / Firmaportal og installer det derfra. Mangler også den? Last ned Company Portal fra Microsoft Store.

  • Mac: Åpne Kandji SelfService og installer derfra.


I Screen Media bruker vi ZCentral til:

  • Hjemmeredigering
  • Redigering på flerbruksmaskiner i rack
  • Brukersupport


For å bruke Z-Central må du gjøre følgende:

  • Være på kontoret vårt på Torshov eller Hammersborggata, og være koblet til vårt nettverk enten med internettkabel eller være koblet på vår wifi som heter "Banijay - Client"
  • Hvis du jobber hjemmefra så må du koble deg til VPN først. Informasjon om VPN og åssen man kobler seg til kan du finne i denne lenken: Frysja-VPN 


Før du kobler deg til en remotemaskin for første gang så er det et par innstillinger i ZCentral-programmet du må endre på først. Følg malen i denne lenken: Z-Central Receiver-innstillinger. Og se denne guiden hvis du skulle ha problemer med tilpasning av ZCentral remotevinduet når du har koblet deg til: Tilpasning av ZCentral-remotevindu.


Nå kan du koble deg til til en remotemaskin. Åpne ZCentral og skriv inn maskinnavnet under "Remote Computer"Maskinnavnet får du fra produksjonslederen din. Det ser vanligvis slik ut: Z2-21-EDITX. Trykk på Connect, og logg inn med brukernavn (fornavn.etternavn) og passord.


Tilkobling og innlogging

Når du trykker Connect, åpnes et nytt vindu, og du kobles til remotemaskinen. 

Første gang vil du få opp et popup-vindu – trykk da på "Always Connect".

Får du meldingen "Connection Failed"? Da kan maskinen være slått av eller opptatt av en annen bruker. Kontakt da support:

E-post: support@screenmedia.no

Tlf: 22 38 98 38

Etter tilkobling må du logge inn i Windows:
Klikk på "Other User" nederst til venstre, og logg inn med brukernavn (fornavn.etternavn) og passord.



Når du er koblet til remotemaskinen


Koble til prosjekt-disker i Nexis

Før du åpner Avid Media Composer, må du mounte diskene til prosjektet ditt.

  1. Åpne Nexis Client Manager.

  2. Logg inn på systemet "NFTV" eller "HGT9" – vanligvis brukes NFTV, men spør din prod-leder eller din mediamanager din hvis du er usikker.

  3. Dobbeltklikk på riktig system og logg inn med ditt brukernavn (fornavn.etternavn) og passord.

  4. Klikk på Connect-ikonet.

  5. Du vil nå se prosjektets disker (PRO, LR, RENDER) under Workspaces.

  6. Dobbeltklikk på hver disk for å mounte dem.

Hvis du har problemer med innlogging, kontakt support. En bildemal for innlogging og tilkobling i Nexis Client ser du under.

 






Åpne Avid-prosjektet

Når Nexis-diskene er mountet, kan du åpne Avid Media Composer og starte prosjektet ditt:

  1. Start Avid Media Composer.

  2. Klikk på Browse.

  3. Gå til This PC og dobbeltklikk på PRO-disken.

  4. Åpne mappen 01 Avidprosjekt og klikk Select Folder.

  5. Prosjektet vises nå i Avid-vinduet.

  6. Dobbeltklikk på prosjektet, eller trykk Open nederst til høyre.

Prosjektet åpnes nå i Avid. En bildemal som viser stegene ser du under. 


Trenger du hjelp i Avid?

  • Spørsmål om prosjektet, som sekvenser, bins eller innhold?
    Ta kontakt med produksjonen din eller mediamanager på prosjektet.

  • Tekniske problemer i Avid?
    Prøv mediamanager først – de kan ofte hjelpe. Hvis ikke, kontakt support.













Var denne artikkelen nyttig?

Så bra!

Takk for din tilbakemelding

Beklager at vi ikke kunne være mer til hjelp

Takk for din tilbakemelding

Fortell oss hvordan vi kan forbedre denne artikkelen.

Velg minst én av grunnene
CAPTCHA-verifisering er obligatorisk.

Tilbakemeldingen er sendt inn

Vi setter pris på tilbakemeldingen din og vil prøve å rette på artikkelen