Før du kobler til remotemaskinen


For å koble deg til en remotemaskin hos oss så må du bruke et program som heter Z-Central Remote Boost Receiver (på mac kan det være programmet heter HP RGS). Dette er et verktøy for å fjernstyre datamaskiner over nettverk. I motsetning f. eks Teamviewer er kvaliteten høy og responstiden lav. Du har i tillegg overføring av lyd og muligheten til å være flere brukere inne i samme sesjon. Dette programmet skal automatisk bli installert på alle laptoper som blir levert ut hos oss. Hvis programmet ikke skulle være installert så kan du åpne et program som heter Company Portal/Firmaportal (Windows) eller Kandji Selv Support (Mac), og installere det derfra. Hvis Company Portal heller ikke skulle være installert så kan du installere Company Portal-appen fra Microsoft Store. 


I Screen Media bruker vi Z-Central til:

  • Hjemmeredigering
  • Redigering på flerbruksmaskiner i rack
  • Brukersupport


For å bruke Z-Central må du gjøre følgende:

  • Være på kontoret vårt på Torshov eller Hammersborggata, og være koblet til vårt nettverk enten med internettkabel eller være koblet på vår wifi som heter "Screen Media - Client" eller "Banijay - Client". Spør din prod-leder om wifi-passordet hvis du er usikker. 
  • Hvis du jobber hjemmefra så må du koble deg til VPN først. Informasjon om VPN og åssen man kobler seg til kan du finne i denne lenken: Frysja-VPN 


Før du kobler deg til en remotemaskin for første gang så er det et par innstillinger i Z-Central-programmet du må endre på først. Følg malen i denne lenken: Z-Central-innstillinger


Nå kan du koble deg til til en remotemaskin. Dette gjør du ved å skrive inn maskinnavnet på remotemaskinen i Z-Central-programmet under "Remote Computer". Maskinnavnet vil hete noe slikt: Z2-21-EDITX". Trykk på "Connect" og skriv inn ditt brukernavn (fornavn.etternavn) og ditt passord. Utdeling av maskin og maskinnavnet skal din prod-lederen ha fått tildelt fra bookingavdelingen vår. Så hør med din prod-leder hvis du ikke har fått denne informasjonen.  


Når du trykker på Connect så skal det komme opp et nytt vindu, og du er da koblet til remotemaskinen. Første gang du trykker Connect så vil du nok få opp et popup-vindu, der trykker du på "Always Connect". Hvis du får Connection Failed-melding så kan det hende at maskinen er skrudd av eller at noen andre er logget inn på den. Da kan du kontakte support på mail support@screenmedia.no eller tlf 22 38 98 38. Når du er koblet til remotemaskinen så må du logge deg inn i Windows. Det gjør du ved å trykke på "Other User" nede i venstre hjørne og så logge deg på med din bruker (fornavn.etternavn) og ditt passord. 


Når du er koblet til remotemaskinen


Inne på remotemaskinen så må du mounte opp de diskene som brukes på prosjektet ditt før du åpner Avid Media Composer. Da må du åpne Nexis Client Manager og logge deg inn på det systemet som heter "NFTV" eller "HGT9", avhengig av hvor prosjektet ligger. Som regel ligger det på "NFTV", men hvis du er usikker så kan du høre med din mediamanager på prosjektet. Dobbeltklikk på systemet og logg inn med din bruker (fornavn.etternavn) og ditt passord, og trykk på Connect-ikonet. Da vil diskene på prosjektet ditt (PRO, LR og RENDER) dukke opp under Workspaces. Dobbeltklikk på dem for å mounte dem opp. Kontakt support hvis du har problemer med å logge deg på. Under ser du en bildemal på åssen du logger inn og kobler deg til diskene i Nexis Client. 






Nå som du har mountet opp alle Nexis-diskene så kan du åpne Avid Media Composer. Derfra åpner du Avid-prosjektet ditt som ligger på PRO-disken, som du har mountet opp i Nexis Client. For å finne prosjektet i Avid må du trykke på Browse-ikonet -> This PC -> dobbeltklikk på PRO-disken. Velg mappen som heter 01 Avidprosjekt og trykk på "Select Folder". Prosjeket skal da dukke opp i vinduet. Dobbeltklikk på prosjektet eller trykk på "Open" nede i høyre hjørnet. Da vil Avid-prosjektet åpnes. Under ser du også en bildemal på åssen du gjør det. 


Hvis du er usikker på hvordan du bruker Avid-programmet eller lurer på noe som omhandler selve materialet og innholdet (sekvenser, bins etc) så tar du kontakt med produksjonen din eller mediamanager på prosjektet. Hvis du derimot skulle få noen tekniske utfordringer i Avid så kan du kontakte support, men her kan også mediamanagerne ofte hjelpe, så det går an å høre med dem først.